Saturday, April 01, 2006

有什麼大不了???

新一期雜誌出版了,那股憋在心中,不吐不快的納悶和無奈,也有了傾瀉的缺口。

這是一個關於世事無常的故事。

訪問了何安達,特首辦公室新聞統籌專員,協調「倒曾」、「九鐵兵變」中,政府口徑與民意的官場新貴。某個春霧籠罩的晚上,我們暢談他鮮為人知的觀星興趣,由嗜好啟發的人生觀。

何安達自言,觀星令他覺得自己很渺小。從容豁達的他,一句「有什麼(事情)大不了?」常掛在口唇邊。撰稿時,我寫他這一句,寫得起勁。還勸說自己,是啊,世事執着不來,人生有什麼事情,真的「大不了」呢?

手機驀地響起。5分鐘後,我收線,也找到人生的答案。

師姐M傳來壞消息。鋼琴老師中風,剛施手術取出血塊,在醫院未醒。

我,內疚得不得了,為什麼不把握時間,早早跟她拜年問好,多點關心她?現在已人面全非了。雖然我學琴是遠古時代的事,完成八級後,琴技荒廢良久,但我每年也會向鋼琴老師拜年,除了今年。

不知怎的,今年我拖拖拉拉,連拜年禮物也買好,卻遲遲不探望她,老是跟自己說,不要緊吧,反正下周還有時間。

如是者,一周復一周。本來三星期前,鋼琴老師約我與另一位鋼琴學生上茶樓,我因而有了「有心不怕遲」的拜年藉口。怎料老師臨時因腳患而改期,我又給自己採訪忙碌的藉口,沒有探病。一個最最最不要得的「拖字訣」,令我非常遺憾,幹麼不在她健康時見面?我幹麼如此吝嗇我的時間?追悔已來不及了。

以為人人可以等,原來時間不留人。

同組同事聽到我的慘叫。我望着電腦屏幕上,何安達採訪稿那一句「有什麼大不了?」忽然好想跟他說,世上最大不了的事情,是,健康。

結果,我今年首次與鋼琴老師見面,就在她的病榻旁。她靜靜沉睡,口與鼻也插了口管,面龐稍脹,我很心疼。怎也想像不到像她這樣一個健康積極的女子,竟然無端端中風。人生無常,還有什麼可以說呢!

心酸得欲哭無淚。

不過是幾小時前,我的牙齒,也親身經歷了健康對人生如何大不了。

出席舊同事歡送派對,盡情在卡啦OK吃喝。啃着炸雞軟骨時,突然左下側臼齒下的牙肉一陣痠痛。以為因熱氣引起牙肉痛,我繼續唱歌玩樂。回家後輕按痛處,咦,點解隻牙斷了一邊?

吓?我的牙斷開了?天啊,這隻牙早前曾「杜牙根」,牙醫曾勸喻我佩戴牙套保護,我貪方便又懶花錢,拖得就拖,結果淪落至今斷了牙,怎麼辦?

************

我所提及的何安達報道,已於今期的《U Magazine》刊登,名為「何安達星空奇遇記」。《U Magazine》一書三冊,第一本書的封面是澳洲。我的訪問刊在第二本,方力申與Stephy做封面那一冊,第20頁。

PS : 鋼琴老師中風,以及斷牙後,心情忐忑,抱歉未能即時回應上一篇文章的意見,定當盡快回覆。

6 comments:

Unknown said...

Good point! 的確,有什麼大不了?

I seldom look at the stars (because Hong Kong is too polluted). But every time I put my head up and realize that the little dot that I saw on the sky is in fact some very old light emitted by a huge star some billion light years away at billion years ago, I feel that nothing is really real and important anymore.

When I was young, whenever I had this feeling, I would then think that there is no real meaning for life anymore. After years, however, I start to realize that the wisdom behind these stars tells me that although I am small, but I am still part of the system. And if someone from that star sees my light some billion years later, it was because I also existed once. I also have my own reason of existence.

Eventually I believe that I should not worry things that are not with real reason anymore. In that case, not that many things left to be worth to do, except love, family and health.

Thomas said...

但願人長久,珍惜眼前人。

藏鏡人 said...

千里長河初凍時,
玉珂瑤珮響參差;
浮生恰似冰底水,
日夜東流人不知。

Anonymous said...

After root canal treatment, most likely you need a crown to protect the treated tooth.
I guess it's too late now. Chances are you need an extraction, then an implant if you choose to part with your hard earned money (it comes down to your tooth or your money, very simple). Gee, I sounded like I know what I am talking about. Good luck.
And I hope your piano teacher gets better soon.
"What's the big deal?" The big deal is one can't just drop dead or walk out. Most people can't.
Most people work hard not because they are advancing human development or building a rocket ship to space, people work hard because they have to provide for themselves and their families. The month end closing is not very important for human development and personal growth, yet it's very important for an accountant to meet the deadline, so despite all the late hours and indignations, you just have to do it...well maybe unless you work in France or you get an union job, I don't know, then one can probably screw the deadline and say What's the big fucking deal? I wish I could say that more often....
from a coporate slave in cubicle farm,
laichungleung

Anonymous said...

立刻買了來看, 以後應該會成會你雜誌的讀者. 很清新的雜誌, 除了你的何安達, 也喜歡後面的家居deco 介紹, 這一期的那間房子真是dream house.
告訴你, 你的office 與我的診所原來不是很遠, 要是你有天不舒服去office 附近的診所看醫生, 看見候診室放著U magazine, 你就知那個醫生是我了. 到時打個折給你. 哈哈.

Florence Lai 黎凱欣 said...

male, 是啊, 很難過哩!

五師兄, 你很感性呀!我這一刻也相信, 健康最緊要.

bubu 和 thomas, 突然想到, 但願人長久之餘, 不但要珍惜眼前人, 還有眼前工(工作)

藏鏡人, time flies

星屑醫生,多謝捧場,希望我們不用在診症室相認吧,我寧願健健康康,跟你吃下午茶好過, ^_^ , 嘩,你這個謎題令我很好奇, 真係有衝動到附近的診所「尋寶」

laichungleung, 唉, 人在江湖, 身不由己......

bubu, 我會裝上牙套的

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...